Kedd

Wobbler szabadító!

A wobbler szabadító!

Hozzávalók:

1,2-es sodrony pl. bicikliváltó vagy fék bowden, vékony cső vagy szorító a drótkötél összefogására.

7,5 cm 15-ös rézcső

1,5-es rézdrót

Ólom

Elkészítés:

A rézcsőre a végétől 20mm-re meg 60mm-re fúrunk egy 1,5-ös lyukat.

A drótköteleket a szorító csővel fogassuk, össze majd tegyük bele a kívánt mélységbe, a rézcsőbe.

A 1,5-es drótból meghajtjuk a kulcskarika spirált a másik végét 90’ fokban meghajtjuk úgy, hogy a rézcsőre fúrt lyukba bebújtatva kb. 15mm kilógjon, a spirálok ellentétesen legyenek.

A rézcső másik végére meghajtjuk a fület, amibe majd az erős kötelet kötjük.

Végül az egészet kiöntjük ólommal.

Nekem már kb 10 wobbleremet mentette már meg ez a kis szerkezet.

Lesúlyozott wobbler

Mikor használunk lesúlyozott wobblereket? Vetődik fel a kérdés rögtön az elején, és adhatjuk is meg rá azonnal a választ. Mikor a megfogni kívánt ragadozóhalunk a fenék közelében tartózkodik. Ez nálam a harcsa nappali, pergető horgászatát jelenti olyan helyeken, ahol a mélyretörő wobblereket már nem tudjuk az adott mélységbe kényszeríteni, vagy megfelelő ideig ott tartani. De a süllő horgászatában is találhatunk létjogosultságot ennek a szereléknek. Ilyen helyeken a wobblerünk elé egy megfelelő méretű előtétólmot teszünk, ami a fenékre húzza műcsalinkat. Itt felvetődik egy kérdés, miszerint mekkora, nehezéket használjunk, mert ugye könnyű azt mondani, hogy a megfelelőt…!Tényezőként kell szem előtt tartani a dobástávolságot, milyen wobblert szeretnénk a fenék közelben felkínálni, partról, vagy csónakból pergetünk, álló, vagy folyóvízen próbálkozunk, és ezen tényezők összes kombinációja adja meg a megfelelő nehezék súlyát. Egy biztos, sokméretű nehezékre lesz szükségünk, amit akár többször is cserélnünk kellesz horgászatunk közben. Ha egyszerűen felfűzzük a főzsinórunkra a kívánt méretű csúszó ólmot, és ütközőkkel fixáljuk, amit nem tartok egy stabil megoldásnak, mert gyakran lecsúszik az ólom a wobblerig. Ha pedig „extrafix” ütközőt alkalmazunk, akkor a cserénél támad nehézségünk, és sok macerával is jár. Ezért szükségünk lenne egy olyan megoldásra, hogy a különböző méretű ólmokat gyorsan tudjuk cserélni, és stabilan „kapaszkodjon” a zsinórunkon. Ezt már nálam okosabb horgászok kitalálták, mégpedig a csúszó ólmon átvezetett acélhuzallal, ami not-a-knot fülben végződik mind a két végén. Mint már említettem, ez nem az én találmányom, csupán azt próbálom bemutatni, hogy lehet egyetlen, könnyen elkészíthető szerszámmal, bármilyen méretű csúszó ólomba elkészíteni a belső huzalozást.

Szerszám, és anyagszükséglete, szinte megegyezik a not-a-knot kapocséval, csak a sablont kell egy kissé átalakítani.

A rend kedvéért, azért elmondom, hogy mire lesz szükségünk.

Szerszámok: laposfogó, kombinált fogó, csípő fogó, filctoll, tolómérő, fúrógép, és egy, a hobby méretnél nagyobb, és erősebb satura. (1-es kép)

(1-es kép.)

Anyagszükséglet:

- 1mm-es acélhuzal,

- 3db 2mm-es fúrószár,

- 1db 20x20x20-as szögvas

- 1db 20x20x50-es szögvas-

(2-es kép)

(2-es kép.)

- és természetesen a kívánt méretű csúszó ólmok, jelen esetben szivar ólmok. (3-as kép)

(3-as kép)

A 20x20-as szögvason egy darab furatot készítünk, az anyag szélétől 3 mm-re, és a belső oldalán óvatosan besüllyesztjük a furatot. A nagyobbik szögvason (20x20x 50-es), két furatot készítünk, az első furatot az anyag szélétől szintén 3 mm-re, a másodikat pedig az anyag szélétől 23mm-re, azaz a két furat távolsága egymástól 20mm. Majd ezeket a furatokat is besüllyesztjük a már említett módon (4-es kép.)

(4-es kép.)

A fúrószárakból 7-8mm-es stifteket vágunk, és a furatokba a belső oldal felől hegesztéssel rögzítjük (5-ös kép).

(5-ös kép.)

Ezzel készen is vagyunk a lakatos munkákkal, jöhet a lényeg!

A két sablont befogjuk a satuba úgy, hogy a közöttük lévő távolság, pontosan a kívánt ólmunk hossza legyen (6-os kép.)

(6-os kép.)

Majd e középső stiftre hajlítunk egy karikát a rúgóacélból. (7-es kép.)

(7-es kép.)

Ezt követően egy fület hajtunk, mint a not-a-knot kapcsokon (8-as kép.)

(8-as kép.)

A fül meghajlítása után méretre vágjuk az acélhuzal ezen végét, majd az ólmunkat felhúzzuk a huzalra.(9-es kép.)

(9-es kép.)

Utolsó munkafázis ként a 20mm –es sablonon lévő stiftre is hajlítunk egy fület, és kész! (10-es kép.)

(10-es kép.)

Még a fogók segítségével egy kis utómunkálatok szükségesek, egy síkba állítani a füleket, és hasonló apróságok, és készen is vagyunk a gyorsan cserélhető, a zsinórunkon teljesen fixen maradó súlyokkal. (11-es kép.)

(11-es kép.)

A zsinórra rögzítés:

Az ólmunk karikás vége mindig a csali irányába nézzen, hisz a karika szerepe az ólom megütköztetése. Zsinórunkat az acélhuzal mind két végén úgy rögzítjük, akár egy-egy not-a-knot kapcson. (12-13-as kép.)

(12-es kép.)

(13-as kép.)

Természetesen itt is mindent állíthatunk saját szájízünk szerint, lehet vékonyabb acélhuzalt alkalmazni. Az itt bemutatott 1mm-es huzal elsősorban a harcsa horgászatához, vastag „kopóelőkére” szerelésnél ajánlom. A stiftek távolsága is tetszőleges, vékonyabb fonott zsinórok használatánál ajánlott szűkebbre venni a távolságokat.

Tisztelettel:Mádli Bálint

Hogyan csináljunk a peca képekből kisfilmet?